Volgens het Boeddhisme is het een kernmerk van de excellente leider dat hij de juiste beslissingen neemt. Dit kan alleen wanneer de leider besluit met een kalme, beheerste en geconcentreerde geest, die vredig is, niet wordt gestoord door negatieve gedachten en emoties, geoefend en gefocust. Om betere beslissingen te nemen. Moeten excellente leiders hun geestelijke prestaties verbeteren.
Het is een cruciaal concept van het Boeddhisme dat iedereen zijn geest kan verbeteren, om zo een gelukkiger leven voor zichzelf en anderen te creëren. De geest kan worden verbeterd door op de juiste manier te denken en te handelen. Maar je kunt niet juist handelen als je niet op de juiste manier denkt. Daarom moeten we altijd eerst beoordelen of ons besluit wel berust op de juiste intenties en de juiste drijfveren. De juiste intentie wil zeggen dat je beslissing gunstige effecten heeft voor jezelf en voor iedereen die er de gevolgen van ondervindt. Het gaat dus om het welzijn van jezelf en dat van anderen. Dit geldt met name voor leiders, gezien de grote gevolgen van hun beslissingen. De juiste intentie is het eerste onderdeel van het Boeddhistische concept van de Juiste Visie.
Het tweede onderdeel heeft betrekking op 3 aspecten van de realiteit: niets wat bestaat is permanent, alles verandert; niets wat bestaat is onafhankelijk, niets bestaat zonder oorzaak. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar veel leiders zien dit gemakkelijk over het hoofd in hun besluitvorming.
Het besef van onderlinge afhankelijkheid en voortdurende verandering is ook de basis van systeemdenken in onze westerse wereld. Veel prominenten bijdragen zijn geleverd door academici van MIT, bijvoorbeeld Peter Senge in organisatieleer, Jay Forrester in systeemdynamiek en Marvin Minky’s Society of Mind-theorie van de menselijke cognitie. Ze volgen allemaal dezelfde route: wat zijn de gevolgen en wat is de wisselwerking van oorzaken en gevolgen? We gebruiken het woord ‘holistisch’ in een betekenis die overeenkomt met systeemdenken.
Om juist te kunnen denken moet je kalm, beheerst en geconcentreerd zijn. Als we worden geleid door woede, jaloezie of gebrek aan zelfvertrouwen, raken we ontregeld en zien we de realiteit niet. We moeten de vaardigheid van opmerkzaamheid ontwikkelen. Opmerkzaamheid betekent dat we beseffen wanneer onze geest wordt beïnvloed door een negatieve emotie. We moeten greep krijgen en houden op onze gemoedstoestand, willen we beslissingen kunnen nemen op basis van de Juiste Visie.
De Juiste Visie heeft te maken met de intentie achter een beslissing. Met het juiste Handelen, een ander Boeddhistisch concept, bedoelen we het optreden van een bedrijf en zijn werknemers op basis van die beslissing. In ons optreden als leider moeten we altijd rekening houden met de gevolgen voor anderen.
Een organisatie is niet de som van de leden, maar enerzijds meer, anderzijds minder. Een organisatie is meer, omdat zij allerlei dingen kan die een individu niet kan. Een organisatie is minder, omdat de leden ook een privéleven, een gezin en vrienden hebben en lid zijn van andere groepen.
Ik wil niet suggereren dat de Juiste Visie en het Juiste Handelen gemakkelijk te realiseren is. Dat is namelijk niet het geval. Na meer dan 20 jaar oefening en meditatie heb ik nog een lange weg te gaan. Perfectie is simpelweg niet haalbaar. We kunnen wel zeggen dat iedereen zijn geest en prestaties kan en moet verbeteren als hij of zij dat wil en kan. Dat geldt zeker ook voor organisaties, klein of groot, particulier of overheid, zonder winstoogmerk of NGO.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten