Het wordt wel vaker gezegd, dat simpele vragen het moeilijkst te
beantwoorden zijn. Maar waarom is dit zo, het klinkt tenslotte niet logisch?
Het beantwoorden van simpele vragen is zo moeilijk omdat deze ons
dwingen om sterke en eerlijke en soms ook pijnlijke zelfreflecties te
ondergaan.
We doen ons zelf en onze onderneming of organisatie en met name onze klanten te kort, wanneer we de vijf meest essentiële en simpele vragen niet voldoende beantwoorden (Drucker – Peter | 1990: first edition The Five Most Important Questions You will ever Ask about your Organization).
We doen ons zelf en onze onderneming of organisatie en met name onze klanten te kort, wanneer we de vijf meest essentiële en simpele vragen niet voldoende beantwoorden (Drucker – Peter | 1990: first edition The Five Most Important Questions You will ever Ask about your Organization).
Het stellen van de vijf simpele vragen is een stap in de goede richting, maar het gaat
natuurlijk om de eerste zet daarna; ACTION!
De vijf simpele vragen zijn:
- Wat is onze missie?
- Wie is onze klant?
- Hoe overtref je de verwachtingen van je klant?
- Wat zijn onze resultaten?
- En wat is ons plan?
Deze vijf simpele vragen zijn vandaag de dag nog net zo relevant als in 1990 toen Peter F. Drucker ze voor het eerst formuleerde.
“Wat is onze missie” adresseert de vraag waarom de organisatie überhaupt
bestaat in zijn essentie (en dus niet hoe). De missie inspireert en hierin zit
opgesloten of, waarom en hoe men zich de organisatie over vijftig jaar
herinnert.
Het beantwoorden van de opvolgende vragen helpt bij het vaststellen hoe goed het gaat, resulterende in een resultaatgericht en meetbaar strategisch plan om de missie te vervullen en om de doelstellingen te realiseren, ondersteund door een juiste en transparante visie.
De dappere onder ons stellen zichzelf deze vragen op iteratieve basis en
de klanten en overige stakeholders ondervinden hiervan direct het voordeel. Via
de vijf vragen ga je door een proces van zelfreflectie, transformatie en het
identificeren van sterkten, zwakten en uitdagingen. Innovaties en verandering
worden verankerd en samenwerking met derden, inclusief de klant en
concurrenten, wordt versterkt. Buiten de organisatie worden trends en gevolgen
gevolgd en geanalyseerd en er wordt zoveel mogelijk meetbaar gemaakt en
gevisualiseerd via Key Performance Indicators.
Deze vorm van zelfassessment is flexibel en van toepassing op de profit
en non-profit sector.
Waar het om gaat is commitment naar de toekomst, de klant, naar de
missie en commitment naar het proces. Met een sterke wil en een flinke dosis
moed.
Zelfontdekking is een introspectief en gedurfd proces dat organisaties
en haar leiders veel energie en moed geeft en hen in staat stelt om te groeien.
In de volgende BLOGS, zal op hoofdlijnen aandacht worden besteed hoe de
missie de fundamentele spanning tussen continuïteit en verandering reflecteert
en hoe organisaties verandering kunnen doorvoeren en welke zaken ze absoluut
NIET moeten veranderen.
Er wordt nader ingegaan waarom het beter is om onze top klanten te
pamperen en hun verwachtingen steeds maar te ovetreffen, i.p.v. alle klanten
het een beetje naar de zin te maken. Verder zal aandacht worden besteed aan de nieuwe bron van verkoop, namelijk dat Internet voor 80% het vertrekpunt is voor klanten qua orientatie, onderzoek, eerste beeldvorming en vergelijking van alternatieven!.
De belangrijkste taak van Leiders in de
Nieuwe Tijd is het creëren van waarde voor de klanten en de maatschappij!
Tenslotte wordt aan het einde van deze reeks aandacht besteed aan de voorwaarden van
een goed plan en de noodzaak van meetbare doelstellingen en de iteratie van het
hele proces.
Hopelijk inspireren deze BLOGS en dragen ze bij aan de wijsheid die
roergangers helpen in barre tijden. Zelf beschouw ik de aanpak als een
genereuze gift van wijsheid, ervaring en intellectuele energie.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten