Show personal leadership and help a fellow entrepreneur!

1/03/2010

Beleggen en duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen is bezig aan een flinke opmars. Enkele jaren geleden werden bij dit onderwerp of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) de schouders opgehaald en plaatste men je in het hokje van activisten en idealisten. Maar deze attitude is inmiddels drastisch gewijzigd en ook bij aandeelhouders staan de 3P's (People, Planet, Profit) steeds vaker op de strategische agenda.


Er zijn allerlei manieren om rendement te realiseren zonder schade te berokkenen aan de maatschappij, fauna en flora. Groen beleggen is een separate categorie en mag je niet vergelijken met beleggen in ondernemingen die actief bezig zijn met MVO. Groen beleggen is een door de overheid gestimuleerd alternatief met fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden. Diverse grote instituten hebben groenfondsen opgericht, bestaande uit ondermeer projecten als windmolens, zonne-energie en waterkracht. Het rendement is niet hoger dan de gemiddelde deposito rekening, maar de fiscale voordelen compenseren redelijk, omdat het rendement is vrijgesteld in box 3, hetgeen 1,2% vermogensbelasting scheelt. Alles bij elkaar opgeteld, levert groen beleggen een rendement liggende tussen de 4% en 5%.



People, Planet, Profit
Steeds meer beleggers en aandeelhouders ontwikkelen een visie en waarden ten aanzien van duurzaam beleggen. Winstverwachtingen en dividendpercentages zijn nog wel belangrijk, maar wel in combinatie met de strategie en plannen van de onderneming t.a.v. MVO. Vanuit een Boeddhistische visie was het al niet acceptabel om te beleggen in ondernemingen die zich bezighouden met wapens, drank, gokken of het ongelimiteerd uitputten van onze energiebronnen en het vervuilen van onze planeet zonder compensatie voor herstel.  Maar recent wordt ook vanuit een positieve selectie beoordeelt of een onderneming positief en duurzaam bijdraagt aan de 3P's. Diverse instituten doen onderzoek naar bedrijven en hun strategie en beleid t.a.v. MVO en aan de hand van indexen kan de kwaliteit en kwantiteit worden bepaald.


Bedrijven en MVO onder vergrootglas
Iedereen heeft via Internet toegang tot gezaghebbende overzichten van bedrijven en hun activiteiten en bijdrage t.a.v. de 3P's en veel nationale ondernemingen komen op deze lijsten voor, waaronder de KLM, AKZO, ASML, DSM en TNT.
Dit zijn bedrijven die niet alleen chique jaarverslagen publiceren met vele goede voornemens, maar die ook concreet en gekwantificeerd verslag doen van het beleid en de resultaten t.a.v. MVO. De maatschappelijke opinie zet aandeelhouders en leiders van bedrijven steeds verder onder druk om concreet te werken aan duurzaam ondernemen en houdt hen ook accountable. Daarom wordt er steeds vaker tijdens AvA's vragen gesteld over MVO en de resultaten die worden geboekt. Er is in Nederland zelfs een beleggersvereniging opgericht die zich met dit onderwerp bezighoudt (VBDO) en zaken aan de orde stelt als ketenverantwoordelijkheid en een overheid die impliciet verplicht wordt om duurzaam in te kopen.


Geen alternatief meer voorhanden
Beleggen in bedrijven met een verantwoord MVO beleid en concreet doelstellingen en acties t.a.v. duurzaam ondernemen, is niet langer een modeverschijnsel en daad van idealisme, maar het is een keiharde noodzaak geworden. De afgelopen jaren hebben veel bedrijven met schandalen de pers gehaald en werd de schade die zij aan 1 of meer P's hebben toegebracht breed uitgemeten. Of het nu ging om de graaicultuur bij de financiële instellingen, of de levering van wapens en chemicaliën aan verkeerde regimes; deze ondernemingen en de leiders zijn hiervoor veelal direct getroffen en soms zelfs publiekelijk bestraft. Deze publiciteit, in combinatie met de transparantie van Internet, heeft voor permanente schade gezorgd en reputaties en imago's, die in vele jaren zijn opgebouwd, in een hartslag verwoest.


Excellente leiders realiseren zich inmiddels dat MVO een reflectie is van goed management en dat handelen vanuit de juiste visie een besluit is van goed ondernemerschap. Onder juiste visie wordt hier verstaan het denken en handelen vanuit het collectieve belang. Beleid, strategie en acties zijn altijd gericht op een win/win voor alle betrokken partijen, respectievelijk goed voor People, Planet en Profit!


Het is natuurlijk wel even wennen, wanneer je als leiding uitstekende financiële resultaten laat zien, maar tegelijkertijd kritisch wordt benaderd wanneer het beleid en het resultaat t.a.v. MVO onderbelicht is gebleven. Bovendien is het zo dat MVO veel verder gaat dan de voor de hand liggende thema's als; minder papier gebruiken, minder zakelijke kilometers maken, of het doneren aan natuurfondsen of het maatschappelijk ondersteunen van de minder sterken in de samenleving. Een grote bouwonderneming zou sterk op de veiligheid van het personeel moeten letten en er alles aan doen om ongevallen te voorkomen. Ook het hergebruik van afvalstoffen en het terugdringen van het energieverbruik zijn goede voorbeelden van MVO. Uiteraard verschillen de elementen en bijdragen per branche of sector.


En leiders die denken dat MVO niet meer is dan een commercieel praatje en imago versterkend uithangbord, zullen binnenkort zelf ondervinden dan er in de maatschappij een omwenteling plaatsvindt, die uiteindelijk de hyena's onder de aandeelhouders en directies zullen verjagen. Met de staart tussen de benen. Voorbeelden genoeg.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten